Villkor

Hos oss på Kakeltema.se kan du lätt bli inspirerad och köpa kakel, klinker och badrumsmöbler. Det är enkelt att beställa och få varorna levererade direkt hem till er dörr. Betalar du med faktura betalar du först efter att du fått varorna levererade till dig. Vi tar inga fakturaavgifter eller betalavgifter. Vi jobbar med erkända varumärken som alltid håller högsta kvalitet och givetvis första sortering. Detta kombinerar vi med spännande nyheter från nya märken.

 

Kakeltema Allmänna Villkor

Tillämpning och Konsumentskydd

De här Allmänna villkoren (”Villkoren”) är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Garageexperten Småland AB med bifirma Kakeltema, organisationsnummer 556933-0987, nedan kallat ”Kakeltema”. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) på samtliga köp på www.kakeltema.se.

Priser och Avgifter

De priser som anges på www.kakeltema.se anges inklusive mervärdesskatt (moms). Vi tar inga extra avgifter för pall, emballage och avisering då detta redan är inkluderat i expeditionsavgiften. Inga extra avgifter tas för faktura eller betalning. Särskilda avgifter kan tillkomma för outlösta paket.

Upprättande av avtal om köp
Kakeltemas varor beställs på www.kakeltema.se eller via vår kundtjänst. Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av Kakeltema via e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du dessa villkor. Kakeltema ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. I dagsläget kan avtal endast ingås med kunder med leveransadress i Sverige.

Leverans

Kakeltema använder följande fraktalternativ:

Paket, varorna skickas som paket till närmsta utlämningsställe. Produkter som skickas som paket är oftast tillbehör eller produkter som ej behöver gå på pall.

Pall, hemleverans, för varor som på grund av sin storlek eller vikt inte går att skicka till som paket utan pga. av sin höga vikt måste levereras på pall. Till dessa tillhör merparten av Kakeltemas produkter. Dessa varor skickas med hemleverans under dagtid. Avisering vid hemleverans sker per telefon. Med hemleverans avses vanligen leverans till adressens första port eller tomtgräns.

Normal leveranstid för vårt inomhussortiment är 3–5 arbetsdagar från det att Kakeltema har bekräftat din beställning via e-post. Utomhusprodukter levereras i regel inom 6-12 arbetsdagar. Om produkten ingår i beställningssortimentet återkommer vi med leveransdatum.

Om en försändelse mot förmodan blir försenad kommer du kontaktas av kundtjänst. Givetvis har du då också alltid rätt att häva köpet.

Beställ din vara i god tid

Det är viktigt att du som kund beställer din vara i god tid samt att ni bokar hantverkare först efter att ni mottagit godset samt inspekterat att ni fått rätt vara. Kakeltema kompenserar inte för extra merkostnader om hantverkare bokats innan leveransen levererats hos er. Vi rekommenderar alltid att beställa i god tid i förväg, då oväntade förseningar ibland kan förekomma.

  1. Beställ din vara.
  2. Inspektera att du fått rätt vara, kontrollera mängd, färg samt yta (matt/blankt) och att inga skador uppkommit under transporten.
  3. Nu kan du boka din hantverkare.

Outlösta Försändelser

Försändelser som inte har tagits emot inom fjorton (14) dagar återsänds till Kakeltema. Om detta sker debiteras du en avgift på 699 kr (SEK) för kostnader hänförliga till Kakeltemas administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta försändelser omfattas inte av ångerrätten.

Adressändring

Fraktbolaget tar oftast ut en avgift för att adressändra under pågående transport. Se därför till att lägga in rätt leveransadress vid er order för att undvika efterfakturering från transportbolaget.

Ångerrätt

Du som konsument har alltid fjorton (14) dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Vill du under denna tid returnera din vara för byte eller återköp klickar ni på kundtjänstfliken på hemsidan och sedan väljer ni retur & reklamation. Ångerrätten gäller under förutsättning att varan hålls i väsentligen oförändrat skick. Observera att ångerrätten ej gäller för beställningsvaror som speciellt tas hem åt dig som kund.

Kontrollera materialets mängd, nyansskillnader & ev skador. Reklamation efter montering godkännes ej. Beställningsvaror tas ej i retur.

För att ångra ditt köp vänligen fyll i detta formulär och skicka detta till vår kundtjänst. Blanketten hittar ni här.

Reklamation

När du handlar en produkt hos Kakeltema.se är det viktigt att ni undersöker era varor. Kontrollera materialets mängd, nyansskillnader & ev skador. Alla varor är försäkrade under transport. En eventuell skada ska anmälas till oss inom senast 7 dagar från att ni mottagit er leverans. Samtliga transportskador eller defekter skall reklameras och om varan ej överensstämmer med era förväntningar skall ni informera oss om detta innan läggning av materialet sker. Reklamation efter montering godkännes ej.

Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Kakeltema eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Kakeltema har givit, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Kakeltema ska göras inom skälig tid, dock senast inom två månader. Reklamationer av transportskador ska dokumenteras på bild och anmälas till chauffören vid leveranstillfället. Handlingar ska inkomma till oss inom 7 dagar. Vi ersätter kostnaden för returfrakt vid godkänd reklamation. Vid mönsterläggning eller komplettering ska detta stå tydligt på er order med märkning komplettering eller schackrutemönster, då packas plattor med samma kalibrering. Kaliber och tillverkningsdatum behöver uppges. Obs! Blanda ej olika serier, tillverkningsdatum eller varumärken vid schackrutemönster eller kompletteringar då kalibreringen kan skilja i tjocklek. Alla kompletteringar sker på egen risk och avvikelser ligger ej till grund för en reklamation.

Ni som kund har 3 års reklamationsrätt om produkten skulle avvika ifrån vad som kan anses vara normalt slitage eller vad som kan förväntas hända med en natursten, kakel eller klinker enligt Byggkeramikrådet. Observera att detta endast gäller materialet och inte själva läggningsarbetet eftersom Kakeltema inte monterar något material.

Undersökningsplikt

När du handlar en produkt eller vara hos Kakeltema.se är du som kund våra ögon för att inspektera att ni fått rätt nyans och produkt. Kontrollera även noggrant så att inget är skadat i er leverans. Detta ska fotograferas och anmälas direkt eller senast inom 7 dagar till vår kundtjänst. Se alltid till att få hem varorna och undersök noggrant att det är rätt vara innan ni bokar hantverkare. Om varan ej överensstämmer med era förväntningar skall ni informera oss om detta innan läggning av materialet sker. Ni bör även kontrollera nyans, färg, yta (matt, slipat, blankt eller polerat) eventuella storleksvariationer innan ni lägger ert material. Detta är extra viktigt när det kommer till natursten. Reklamationer efter läggning godtages ej gällande estetiska variationer som kunde ha fastställts under er undersökningsplikt.

Retur

Kontakta alltid vår kundtjänst om du ska göra en retur. Vid retur står du för risken, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Kakel och klinker ska returneras med den pall som levererats till er. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med. Ett returavdrag på 25% kan tillämpas av våra leverantörer enligt de nya EU direktiven gällande returer som började gälla under 2014. Detta pga. av olika shadenummer som gör att returnerade varor sedemera inte kan säljas som en klass 1 vara. Det är viktigt att varan kommer tillbaka i oförändrat skick utan skador i emballage.

Ångerrätten gäller inte alls varor som tillverkats eller ändrats i enlighet med dina särskilda önskemål exempelvis specialskurna plattor eller måttanpassade produkter. Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning att ske inom fjorton (14) dagar från det att Kakeltema tog emot returen. Återbetalning sker endast genom insättning till bankkonto eller kreditering av faktura, ej kontant.

För att möjliggöra en eventuell retur behöver du kunna påvisa köp och Kakeltema rekommenderar att du sparar orderbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp.

Returkostnad: Kakeltema bekostar ingen retur per försändelse gällande produkter som levererats med fri frakt, ni som kund står för returfrakt. För att boka retur mailar ni till info(at)kakeltema.se. Samtliga returer bokas av oss för att ha full kontroll på alla flöden. Priserna för returen varierar beroende på postnummer och vikt. Genom att alla returer bokas av oss har vi full kontroll på returflöden och minimera skador samt borttappade paket som inte kommer tillbaka till oss. Kontakta därför vår kundtjänst för att få information kring hur er retur ska bokas och vad det beräknas kosta.

Kontrollera materialets mängd, nyansskillnader & ev skador. Reklamation efter montering godkännes ej. Beställningsvaror tas ej i retur.

Retur av kampanjvaror

Vid köp som berättigar till gåva eller extra rabatt betraktas värdet av gåvan eller den extra rabatten som en generell rabatt på hela beloppet vid köptillfället. Om någon del av köpet byts och/eller returneras värderas returnerade varor till köpeskillingen minus sin relativa andel av den generella rabatten. Vid byten sker ingen omräkning av den ursprungliga grunden för gåva eller rabatt.

Kampanjer & Rabatter

Kampanj eller erbjudande om sådan gåva eller extra rabatt är endast tillgänglig för nya köp via handelsplatsen www.kakeltema.se och kan inte erhållas retroaktivt eller kombineras med andra rabatter. Gåva eller rabatt kan inte överföras till annat köp och kan inte tillgodoräknas vid byte till annan vara.

Transportskador

Kakeltema ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid, dock senast inom en vecka ifrån det att ni mottagit leveransen. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. Öppna emballage och kontrollera samtliga varor noggrant. Kakeltema rekommenderar att du anmäler en eventuell transportskada direkt på plats hos budet och därefter kontaktar Kakeltemas kundtjänst. Tänk på att alla varor är försäkrade under transport men för att den ska täcka skadan behöver ni anmäla och dokumentera en transportskada när ni tar emot leveransen och informera vår kundtjänst inom senast en vecka.

Betalning

Kakeltema erbjuder flera olika betalningsalternativ, Direktbetalning, Kortbetalning, Fakturabetalning och/eller Delbetalning. Samtliga betalningar sker krypterat via Kakeltemas certifierade samarbetspartner Klarna.

Kortbetalning

Kortbetalning kan ske med Visa, MasterCard eller annat betalningskort som anges som alternativ vid betalningstillfället. Kortnummer, kortets giltighetstid, CVC-kod samt för vissa kort även 3D Secure-koden ska anges. I dagsläget är det tyvärr inte möjligt att betala med kort utställda av utländsk bank.

Faktura

Klarna Faktura

Faktura skickas via e-post. Betalning mot Faktura ska ske inom fjorton (14) dagar från fakturadatum. Vid betalning mot Faktura krävs att du är folkbokförd på den adress som angivits i din beställning.

Dela upp betalning

Klarna

Du kan som kund även handla mot Delbetalning. Som kund kan du välja att betala 1/24:e del av totalbeloppet dock minst 50 kr (SEK) per månad, alternativt så kan du delbetala till en fast månadskostnad i de fall beloppet överstiger 1000 kr (SEK). En aviavgift på 29 kr (SEK) samt uppläggningsavgift tillkommer. För 3 månader – 95 kr, för 6 månader – 195 kr, samt för både 12 och 24 månader – 295 kr. Givetvis finns alltid möjligheten att betala hela beloppet på en och samma gång. Kontroll av kreditvärdighet görs och krävs för godkännande

Force Majeure

I händelse av omständigheter som står utanför Kakeltemas skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Stonefactory förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som Kakeltema rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Personuppgifter

Kakeltema ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med Personuppgiftslagen. Genom godkännande av köpeavtalet med Kakeltema samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order och genomföra köpet, underlätta vid kommande köp, möjliggöra uppdatering av din orderstatus samt för utskick av erbjudanden från Kakeltema, eller Kakeltemas samarbetspartners, genom sms, e-mail eller annan direktreklam. Som kund kan du ta del av de sparade uppgifter, ändra dem eller be om radering. Du kan också när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få erbjudanden.

Produktinformation

Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus, fraktberäkningar eller rabattkoder förbehåller sig Kakeltema att korrigera detta i efterhand. Vid eventuella differanser kontaktar vi er och ni har självklart möjlighet att häva ert köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Kakeltema inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet, detta då kakel eller natursten kan ha olika bränningar/variation för olika shadenummer/block. Detta gäller speciellt för marksten och natursten som kan ha olika nyanser.

Återbetalningsrutiner

Ni som kund har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag vi mottagit ert meddelande. Ni som kund kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller tills dess att ni som kund lämnat bevis på att varan återsänts eller det som sker först. Återbetalning sker endast genom insättning till bankkonto eller kreditering av faktura, ej kontant.

Övrigt

Vi har som ambition att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer i kombination med en av följande BKR (Byggkeramikrådet) eller GVK (Golvbranschens VåtrumsKontroll) i annat fall avgörs en tvist i svensk domstol med svensk lag vid en eventuell tvist.

För frågor kring innebörden av dessa Villkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, ta kontakt med Kakeltemas kundtjänst. Kontaktuppgifter till kundtjänst finner du på www.kakeltema.se

Pris

Priser anges alltid inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel samt uppenbart felaktiga priser samt felaktigt använda rabattkoder eller fraktberäkningar. Misstänkta fall av falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls.